Rým:
zákl. norma předepisuje rýmování sudých veršů slabikou v rovném tónu
rým je průběžný a neměnný → všechny rýmové slabiky patří do téže rýmové kategorie yun
u sedmisl. básně zákl. norma předpokládá navíc rým také na prvním verši
slabiky v rushengu jsou nositeli tzv. tragického zvuku
Tónová schémata:
nejvýraznějším rysem, který po zvukové stránce odlišuje básně v novém stylu od básní starého stylu je pravidelné střídání slabik s rovnými a lomenými tóny v rámci verše ju, dvojverší duilian i v rámci celé básně
zákl. stav. jednotkou pravidelné básně je dvojverší duilian 对联
pětislabičná báseň: (sedmisl. má stejnou strukturu, jen se na začátek vrše přidá pingping 平平nebo zeze 仄仄)
1. 仄 仄 平 平 仄
2. 平 平 仄 仄 平
3. 平 平 平 仄 仄
4. 仄 仄 仄 平 平
dvojverší mají své tradiční názvy: první - hlava, druhé - brada, třetí - krk, čtvrté - ocas
v pětislabičném osmiverší se první verš nerýmuje
rým je průběžný a neměnný → všechny rýmové slabiky patří do téže rýmové kategorie yun
u sedmisl. básně zákl. norma předpokládá navíc rým také na prvním verši
slabiky v rushengu jsou nositeli tzv. tragického zvuku
Tónová schémata:
nejvýraznějším rysem, který po zvukové stránce odlišuje básně v novém stylu od básní starého stylu je pravidelné střídání slabik s rovnými a lomenými tóny v rámci verše ju, dvojverší duilian i v rámci celé básně
zákl. stav. jednotkou pravidelné básně je dvojverší duilian 对联
pětislabičná báseň: (sedmisl. má stejnou strukturu, jen se na začátek vrše přidá pingping 平平nebo zeze 仄仄)
1. 仄 仄 平 平 仄
2. 平 平 仄 仄 平
3. 平 平 平 仄 仄
4. 仄 仄 仄 平 平
dvojverší mají své tradiční názvy: první - hlava, druhé - brada, třetí - krk, čtvrté - ocas
v pětislabičném osmiverší se první verš nerýmuje
<< Home